Monday, July 11, 2011

Mencatat Pergerakan Bayi


Sekarang usia kandungan sudah mencapai terimester ketiga, 7 bulan bersamaan 28 minggu.. Jumaat lepas aku buat chekup diklinik, dan jururawat telah mengajar cara untuk mencatatkan movement fetal, bermula dari jam 9 pagi sehingga 9 malam, sebanyak 10 kali pergerakan.. dan alhamdulillah selama tiga hari ini mase akhir dicatatkan adalah sekitar jam 5 petang, dan hari ini aku teruskan dengan rutin mencatat  ; D 




Jom nak share sumber sumber yang aku dapat, untuk ibu ibu hamil .



Secara purata, ibu hamil sudah dapat merasakan pergerakan janin antara minggu ke 18 hingga minggu ke 20 kehamilan. Namun, ada juga yang sudah dapat merasakannya lebih awal daripada itu. Bukan setiap masa bayi anda akan bergerak. Sama seperti kita, bayi dalam kandungan juga perlukan masa untuk rehat, tidur dan bergerak aktif semula. Berikut perkara berkaitan pergerakan bayi yang perlu anda ketahui.


Pergerakan Bayi Adalah Berbeza Antara Setiap Ibu Hamil
Apabila membandingkan pergerakan janin anda dengan ibu hamil yang lain, anda akan dapati ia berbeza. Jangan risau, memang seharusnya tidak sama kerana setiap bayi mempunyai masa aktiviti yang berbeza dalam rahim ibu masing-masing. Yang penting, anda peka dengan pergerakkan atau kebiasaan bayi anda dalam kandungan.


Berapa Banyak Tendangan Yang Boleh Dirasakan Dalam Sehari
Selalunya pergerakan bayi lebih mudah anda rasai apabila anda berada dalam keadaan santai atau sedang berehat berbanding semasa anda sedang sibuk. Walaupun begitu, penting untuk anda mengenali pola pergerakan si kecil anda.

Semakin bertambah usia kehamilan, anda akan semakin faham dengan rentak pergerakan bayi anda. Biasanya anda sudah dapat meneka bila waktu bayi cenderung aktif dan bila masa dia berehat atau tidur. Ambillah waktu yang sama setiap hari untuk mengira pergerakan bayi anda terutama apabila pergerakkannya bertambah aktif. Namum, jika dalam masa 2 jam anda langsung tidak dapat merasakan pergerakan bayi, anda boleh merujuk keadaan ini kepada doktor kerana dikhuatiri sesuatu yang serius boleh menimpa bayi.


Benarkah Pergerakan Bayi Semakin Kurang Apabila Usia Kehamilan Bertambah?
Antara minggu ke 36 hingga sampai waktu bersalin, biasanya bayi sudah membesar dan mengisi hampir keseluruhan ruang rahim anda. Ini membuat pergerakkannya sedikit terbatas. Namum, anda masih dapat merasakan tendangan atau tumbukkannya. Memang pergerakkannya sedikit berkurangan namum bukan bermakna bayi tidak aktif tetapi kerana ruang yang sempit menghadkan pergerakkannya. Yang penting, anda sentiasa peka dengan pergerakkan yang anda rasakan dalam rahim anda.


Perlukah Mencatat Pergerakan Bayi?
Anda memang disarankan mencatat pergerakkan bayi terutama apabila sudah memasuki trimester ketiga. Ini penting bagi memastikan bayi anda sihat di dalam sana. Selalunya, doktor akan memberi tunjuk ajar atau jadual yang memudahkan anda untuk mencatat pergerakkannya. Ini penting bagi mengesan sebarang kelainan yang berlaku. Ada kes di mana bayi sudah agak lama tidak bergerak dan didapati bayi sudah mula lemas di dalam rahim dan berisiko meninggal dalam perut ibu. Oleh itu, sentiasa peka dengan pergerakkan bayi anda.


Sumber : Bidanbersalin

2 comments:

  1. hye blogwlking here..nice entry!

    btw jom komen link entry wani ni

    http://akuazwani91.blogspot.com/2011/07/i-saya-bertudung-dan-saya-sangat-pretty.html

    thx a lot =)

    ReplyDelete